21.12.2021

Wstrzymanie wykonania kary przez Sąd Najwyższy- kasacja od wyroku karnego

W sprawie o przemyt narkotyków, konkretnie mefedronu (art. 55 ust. 3 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii) oraz udział w zorganizowanej grupie przestępczej, w której to Sąd Okręgowy w Warszawie w postępowaniu za sygn. akt VIII K 85/13 wydał wyroki kilkuletniego pozbawienia wolności, na wniosek adwokat Agnieszki Prętczyńskiej o wstrzymanie wykonania kary orzekł dnia 9 listopada br. Sąd Najwyższy. Postanowieniem wydanym w sprawie za sygn. akt II KK 206/21 Sąd Najwyższy wstrzymał wykonanie orzeczonych względem klientów adwokat Agnieszki Prętczyńskiej kar pozbawienia wolności.

Nadto, należy zważyć, że Sąd Najwyższy uwzględnił wnioski dowodowe obrońcy i kasacja jest w toku rozpoznania. Zaznaczenia wymaga, że adwokat Agnieszka Prętczyńska nie reprezentowała uprzednio klientów a jej wsparcie rozpoczęło się na etapie już po uprawomocnieniu się wyroków.

Przy okazji warto przypomnieć, że w myśl art. 532 §  1 k.p.k.: "W razie wniesienia kasacji Sąd Najwyższy może wstrzymać wykonanie zaskarżonego orzeczenia, jak i innego orzeczenia, którego wykonanie zależy od rozstrzygnięcia kasacji". Co prawda z samej treści art. 532 § 1 k.p.k. nie wynikają przesłanki wstrzymania wykonania zaskarżonego kasacją wyroku, jednak w orzecznictwie słusznie przyjmuje się, że Sąd Najwyższy może skorzystać z tej instytucji wyłącznie w wyjątkowych przypadkach. Za podjęciem takiej decyzji muszą przemawiać: bardzo wysokie prawdopodobieństwo uwzględnienia kasacji, nietrafność merytoryczna wyroku oraz ustalenie, że wykonanie kary przed rozpoznaniem kasacji spowodowałoby dla skazanego wyjątkowo dolegliwe i w zasadzie nieodwracalne skutki (vide: postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 21 maja 2021 r., sygn. akt IV KK 162/21).

Pomoc prawna w sprawach karnych tel. 531 200 352